Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Friday, October 14, 2011

TAHALUF - PERJANJIAN PERSEFAHAMAN UNTUK KEMENANGAN 3

TAHALUF DALAM ISLAM

Catatan ceramah oleh Tn. Hj. Mustafa Shaari,
di Kuliah Maghrib, Masjid Lama, Kg. Gajah.

10 Oktober 2011 / 12 Zulkaedah 1432

Sambungan catatan pada 14 Okt. 2011



Pemandangan dari sudut hadapan Masjid Lama, Kg. Gajah.

2 - Mengetahui kepimpinan Islam dan tidak menjejaskan matlamat perjuangan

Dalilnya:

a- Rasulullah s.a.w telah menangguhkan tahaluf dengan Bani Syaiban apabila mereka tidak bersedia untuk bersama-sama menegakkan negara Islam dan mempertahankanya. Hal ini terjadi apabila Bani Syaiban menyatakan ketidak sanggupan untuk berhadapan dengan Parsi tetapi hanya sanggup menghadai kabilah Arab sahaja.

b- Rasulullah membatalkan cadangan untuk bertahaluf dengan Bani Amir apabila mereka mahu berkongi jawatan kepimpinan negara tanpa menerima Islam





3 - Tidak berwala' ( taat ) kepada mkusuh dantidak redha dengan pegangan mereka

Diantaranya ialah mengakui kepimpinan orang-orang bukan Islam dan bertahaluf dengan musuh-musuh Islam.
Firman Allah bermaksud:
Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan ( larangan ) yang demikian maka tiadalah ia ( mendapat perlindungan ) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjadi diri daripada sesuatu bahaya yang di takuti dari pihak mereka ( orang fakir itu ). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diri Nya ( menyeksa kamu ). Dan kepada Allah jualah tempat kembali " Ali Imran 28

Berwali maknanya menjadikan sebagai pemimpin tema yang akrab pelindung atau penolong, keadaan takut adalah darurat, kesetiaan dalam keadaan itu dilahirkan secara zahir tetapi hatinya tidak redha di samping berusaha untuk membebaskan diri dengan merancang bagi meneruksn perjuangan dengan berhijrah dan sebagainya.

Muwada'ah ( genjatan senjata )

Di sana terdapat satu pesefahaman sementera waktu dengan golongan yang bermusuh kerana maslahah. Persefahaman ini dinamakan muwasa'ah dan ada juga ulama' meletakkannya dalam perkara hadanah ( genjatan senjata ). Disebut dalam " syarah Muhazzab " ( karangan Imam nawawi ) di antara maslahahnya ialah menghadapkan mereka masuk Islam. Mereka akan membayar jizyah atau menolong kerana memerangai golongan lain. Tetapi para Ulama' bertelingkah dalam menentukan tempoh masanya. Ada yang menghadkan setakat empat bulan sahaja dan ada juga yagn mengharuskan menurut maslahan ( di antara ialah kerana orang-orang Islam masih berada dalam keadaan lemah ). Ada pun jika tiada apa-apa maslahat atau mudaratnya lebih banyak daripada maslahah, maka ia tidak diharuskan.

akan datang -
Isti'anah ( meminta bantuan atau pertolongan )

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA