Najib - 1M di sambut oleh Ratu Elizabeth II di Istana Buckingham dengan berpakaian kuning, apakah ratu " memperli " Najib atau memang jadual pakaian baginda mesti kuning. Selain itu, himpunan aman " kuning " juga menyambut Najib semasa di England.
Barat meletakkan negara yang yang bermasyarakatkan " Masyarakat Majmuk " yang mana perpaduan amat di dahagakan. Dan Masyarakat Majmuk yang berbaza dari segi budaya, bahasa dan agama secara hakikatnya akan berkonflik antara satu sama lain. Sehubungan dengan itu cara tak langsung kuasa luar masih diperlukan untuk " mendisplinkan " rakyat. Kuasa luar itu tidak lain ialah " kolonialisme ". Jadi apakah dengan kelahiran Gagasan 1M juga tidak terlepas dari cengkaman barat terhadap keperluan perlunya satu instrument untuk memastikan keujudan perpaduan tersebut.
Dalam hal lain pula apakah budaya politik di sebuah negara membangun seperti Malaysia setiap pemimpinnya perlu mencipta simbol-simbol politik yang dapat memberikan keabsahan atau legitimasi politik kepada pemimpinnya? Ini Satu Persoalan. Dan apakah Gagasan 1M dapatlah kita klasifikasikan sebagai satu bentuk simbol dan slogan politik?
Setelah pentadbiran konolia memberikan kemerdekaan, peranan pengurusasn dan pentadbiran diambil alih oleh UMNO / BN. Sejak 1957, kemerdekaan dan UMNO / Perikatan ( BN ) memerintah tidak ada perubahan radikal yang berlaku kepada sistem politik dan pentadbiran, yang jelas dan nyata perubahan hanya pada kulit sahaja, secara sinis perubahan luaran ini juga boleh disebut sebagai " old wines in new bottles " kalau bagitulah hakikatnya apakah benar yang Gagasan 1M itu ianya di imput dari luar? Apakah persamaan dengan 1I ada benarnya?
Berbalik kepada Gagasan 1M - Apakah benar 1M yang di lahirkan untuk melakukan perubahan dalam pengurusan dan pentabiran negara? sedangkan YAB PM yang melahirkan gagasan ini juga menafikan 1M:
Melalui 3 faktor di atas, menyebabkan rakyat terkeliru dengan gagasan ini, bangsa asing tertanya-tanya apa perubahan yang ingin dilakukan, orang Melayu pula turut keliru kerana dari segi amalannya - ekomomi masih merugikan orang Melayu. Sebagai contoh, musnahnya 2 kementerian yang memberikan banyak menafaat kepada Orang Melayu - kementerian yang bertanggongjawab melahirkan keusahawanan Melayu.
Faktor dan peRubahan ini boleh melahirkan kekeliruan yang besar ( great confusion ) dan bukannya satu tranformasi besar ( great tranformation ) untuk Melayu. Atas dasar itu 1M merupakan sesuatu yang lompang dan tempang kerana mempunyai kontradiksi yang tersendiri.
Setelah pentadbiran konolia memberikan kemerdekaan, peranan pengurusasn dan pentadbiran diambil alih oleh UMNO / BN. Sejak 1957, kemerdekaan dan UMNO / Perikatan ( BN ) memerintah tidak ada perubahan radikal yang berlaku kepada sistem politik dan pentadbiran, yang jelas dan nyata perubahan hanya pada kulit sahaja, secara sinis perubahan luaran ini juga boleh disebut sebagai " old wines in new bottles " kalau bagitulah hakikatnya apakah benar yang Gagasan 1M itu ianya di imput dari luar? Apakah persamaan dengan 1I ada benarnya?
Berbalik kepada Gagasan 1M - Apakah benar 1M yang di lahirkan untuk melakukan perubahan dalam pengurusan dan pentabiran negara? sedangkan YAB PM yang melahirkan gagasan ini juga menafikan 1M:
1- ada persamaan dengan Malaysian Malaysia,
2- tidak menghakis struktur asas Perlembagaan -
dimana kedudukan orang Melayu masih terjamin. Keistemaan Agama islam
3- Kedudukan Raja-raja tidak akan diusik
2- tidak menghakis struktur asas Perlembagaan -
dimana kedudukan orang Melayu masih terjamin. Keistemaan Agama islam
3- Kedudukan Raja-raja tidak akan diusik
Melalui 3 faktor di atas, menyebabkan rakyat terkeliru dengan gagasan ini, bangsa asing tertanya-tanya apa perubahan yang ingin dilakukan, orang Melayu pula turut keliru kerana dari segi amalannya - ekomomi masih merugikan orang Melayu. Sebagai contoh, musnahnya 2 kementerian yang memberikan banyak menafaat kepada Orang Melayu - kementerian yang bertanggongjawab melahirkan keusahawanan Melayu.
Faktor dan peRubahan ini boleh melahirkan kekeliruan yang besar ( great confusion ) dan bukannya satu tranformasi besar ( great tranformation ) untuk Melayu. Atas dasar itu 1M merupakan sesuatu yang lompang dan tempang kerana mempunyai kontradiksi yang tersendiri.
Bah. 2 1M dari sudut ekonomi
No comments:
Post a Comment