Dewan Borneo Convention Center Kucing adalah tempat
di mana Guru Sekolah Rendah di nafikan hak mereka.
di mana Guru Sekolah Rendah di nafikan hak mereka.
Perayaan Hari Guru 2011 ini memang mengejudkan pertama: PM berucap dahulu sebelum TPM ucapan beliau hanya dengan rakaman video dan kedua TPM pula mendahului ucapan dengan lafazan ini adakah kali terakhir saya berucapan selepas PM. Memang tidak dinafikan hadirin terkejut dengan ayat tersebut. Apakah yang tersirat wallaualam.
PM berkata kerajaan telah memutuskan sedemikian kerana menyedari bebanan tugas dan pengorbanan yang telah dibuat para guru. Perkhidmatan perguruan adalah satu-satunya perkhidmatan yang diperuntukkan dengan lima kaedah kenaikan pangkat iaitu kenaikan pangkat mengisi kekosongan jawatan, kenaikan pangkat secara Khas Untuk Penyandang (KUP), kenaikan pangkat berdasarkan tempoh perkhidmatan, kenaikan pangkat untuk pengetua atau guru besar cemerlang dan kenaikan pangkat guru cemerlang. Kaedah kenaikan pangkat khususnya berdasarkan tempoh perkhidmatan perlu diberi nafas baru sebagai kesinambungan kepada keperluan transformasi kecemerlangan dalam perkhidmatan berkenaan dan dalam memartabatkan profesion keguruan
PM menyampaikan ucapan melalui rakaman vidoe kepada tetamu
dan jemputan, apakah PM sudah percaya
kepada TPM yang juga Menteri Pelajaran -
juga menjadi rungutan dari kalangan guru.
"Hakikatnya, setiap seorang daripada kita tidak kiralah sama ada
beliau seorang pemimpin, pentadbir, doktor, peguam, akauntan,
jurutera, ahli sukan atau apa jua pun kerjayanya, ( tak termasuk PM )
telah terasuh dan dibimbing oleh insan yang bernama guru," katanya.
"Kerajaan mendapati sekarang ini, majoriti guru yang bertungkus lumus di bilik darjah hanya akan mengakhiri perkhidmatan mereka cuma pada Gred DG48 setelah sekian waktu menabur bakti selama 25 tahun," Apakah benar semua guru boleh sampai ke DG48 dalam tempoh 25 tahun. Apakah PM lupa dalam perkhidmatan perguruan kerajaan telah menetapkan 2 katogeri Guru Siswasan dan Bukan Siswasah.
Guru siswazah boleh sampai tapi Bukan siswazah bagaimana.
Beliau berkata pewujudan lapisan tersebut, termasuk guru biasa, guru kanan, guru wibawa dan pendeta guru, akan membolehkan peningkatan ke gred yang lebih tinggi berdasarkan kecemerlangan. - formula ini semua di SM.
Agihan " berita menggemparkan " ialah
1- penambahan Gred Jusa c dari 36 ke 72 jawatan, naik 100% - untuk SM 2- pengetua Gred DG48 ke gred DG52 yang melibatkan 1,228 jawatan - untuk SM 3- (GPK) dari DG44 DG48, akan melibatkan 6,585 jawatan - untuk SM 4- GPK sekolah rendah kluster dariDGA32 ke DGA34 yang melibatkan sejumlah 99 jawatan, untuk SR.
Apakah kenaikan ini bertepatan dengan " Guru Penjana Reformasi Pendidikan Negara "?, apakah PM lupa bahawa untuk membuat satu-satu anjakan itu formula terawalnya perlu di peringkat asas. Untuk itu dalam pendidikan Sekolah Rendah juga sebagai sekolah dasar perlu diberikan perhatian secara khusus dalam hal ini.
pemandangan dalam dewan ( maaf gambar tak clear )
Di dewan yang jumlah kehadiran hampir 4000 orang guru seluruh negara, memang memperlihatkan " kekecewaan " kepada mereka dari pengurusan sekolah rendah, mereka mencemoh seolah-olah sekolah rendah tidak ujud di peringkat negera. PM tidak berminat untuk melayani kehendak dari kalangan guru-guru sekolah rendah.
PM berkata kerajaan telah memutuskan sedemikian kerana menyedari bebanan tugas dan pengorbanan yang telah dibuat para guru. Perkhidmatan perguruan adalah satu-satunya perkhidmatan yang diperuntukkan dengan lima kaedah kenaikan pangkat iaitu kenaikan pangkat mengisi kekosongan jawatan, kenaikan pangkat secara Khas Untuk Penyandang (KUP), kenaikan pangkat berdasarkan tempoh perkhidmatan, kenaikan pangkat untuk pengetua atau guru besar cemerlang dan kenaikan pangkat guru cemerlang. Kaedah kenaikan pangkat khususnya berdasarkan tempoh perkhidmatan perlu diberi nafas baru sebagai kesinambungan kepada keperluan transformasi kecemerlangan dalam perkhidmatan berkenaan dan dalam memartabatkan profesion keguruan
PM menyampaikan ucapan melalui rakaman vidoe kepada tetamu
dan jemputan, apakah PM sudah percaya
kepada TPM yang juga Menteri Pelajaran -
juga menjadi rungutan dari kalangan guru.
"Hakikatnya, setiap seorang daripada kita tidak kiralah sama ada
beliau seorang pemimpin, pentadbir, doktor, peguam, akauntan,
jurutera, ahli sukan atau apa jua pun kerjayanya, ( tak termasuk PM )
telah terasuh dan dibimbing oleh insan yang bernama guru," katanya.
"Kerajaan mendapati sekarang ini, majoriti guru yang bertungkus lumus di bilik darjah hanya akan mengakhiri perkhidmatan mereka cuma pada Gred DG48 setelah sekian waktu menabur bakti selama 25 tahun," Apakah benar semua guru boleh sampai ke DG48 dalam tempoh 25 tahun. Apakah PM lupa dalam perkhidmatan perguruan kerajaan telah menetapkan 2 katogeri Guru Siswasan dan Bukan Siswasah.
Guru siswazah boleh sampai tapi Bukan siswazah bagaimana.
Beliau berkata pewujudan lapisan tersebut, termasuk guru biasa, guru kanan, guru wibawa dan pendeta guru, akan membolehkan peningkatan ke gred yang lebih tinggi berdasarkan kecemerlangan. - formula ini semua di SM.
Agihan " berita menggemparkan " ialah
1- penambahan Gred Jusa c dari 36 ke 72 jawatan, naik 100% - untuk SM 2- pengetua Gred DG48 ke gred DG52 yang melibatkan 1,228 jawatan - untuk SM 3- (GPK) dari DG44 DG48, akan melibatkan 6,585 jawatan - untuk SM 4- GPK sekolah rendah kluster dariDGA32 ke DGA34 yang melibatkan sejumlah 99 jawatan, untuk SR.
Apakah kenaikan ini bertepatan dengan " Guru Penjana Reformasi Pendidikan Negara "?, apakah PM lupa bahawa untuk membuat satu-satu anjakan itu formula terawalnya perlu di peringkat asas. Untuk itu dalam pendidikan Sekolah Rendah juga sebagai sekolah dasar perlu diberikan perhatian secara khusus dalam hal ini.
pemandangan dalam dewan ( maaf gambar tak clear )
Di dewan yang jumlah kehadiran hampir 4000 orang guru seluruh negara, memang memperlihatkan " kekecewaan " kepada mereka dari pengurusan sekolah rendah, mereka mencemoh seolah-olah sekolah rendah tidak ujud di peringkat negera. PM tidak berminat untuk melayani kehendak dari kalangan guru-guru sekolah rendah.
No comments:
Post a Comment