Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, January 8, 2011

MENTERI - CAKAP DULU FIKIR KEMUDIAN

APA NAK JADI DENGAN KEMENTERIAN PELAJARAN



Semua orang tahu, KP ( Kementerian Pelajaran ) kini sudah hilang arah tuju, tidak lagi mementingkan pembangunan pendidikan malahan semua mereka lebih mirip dan mementingkan " kuasa " dan memastikan kedudukan terjamin. Para menteri asyik berpolitik.

Timbalan Menteri Pelajaran, Mohd Puad Zarkashi, hari ini menjelaskan, keputusan mewajibkan lulus mata pelajaran Sejarah dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai tahun 2013 adalah muktamad.

Dr Puad ZarkashiMenurut beliau, cuma yang belum diputuskan ialah bentuk kurikulum mata pelajaran tersebut yang akan digubal dan pendekatannya bagi memastikan ia benar-benar memberi impak berkesan bagi memastikan pelajar menghayati sejarah.

"Sebenarnya, keputusan wajib lulus mata pelajaran Sejarah dalam peperiksaan SPM adalah muktamad. Kita hanya menunggu hasil kajian daripada sebuah jawatankuasa yang ditubuhkan untuk mengkaji kurikulum Sejarah dan buku teks Sejarah sekolah menengah.

" Betapa BODOH nya menteri ini, keputusan muktamad, kurikulum masih di kaji "

Apa punya cerdiknya menteri ini, buat keputusan tidak berlandaskan kajian, buat keputusan ikut keadaan dan suasana, sepatunya kaji dan selidik setiap baik buruknya kemudian baru buat keputusan.

Lihat sahaja, kemana perginya KBSR, apa dah jadi dengan PPSMI, semua dasar dibuat mengikut selera pemimpin, tambahan pula pemimpin yang buat pengumuman bukan nya orang pendidikan, yang penting bagi mereka bagaimana nak menghabiskanan wang rakyat. Kini PPSMI di hapuskan. Tanya kementerian berapa billion wang rakyat digunakan untuk PPSMI, hasil cuma ada kalangan orang tertentu yang kaya melalui PPSMI.

KBSR di mansuhkan kerana TUN M hendakkan orang Melayu mampu berbahasa Inggeris, ujudlah PPSMI, PPSMI pula tampa kajian dan selidikan terperinci dilaksanakan dengan mengorbankan berbilion wang rakyat. Hasil entah kemana, rakyat memberikan protes kepada dasar pendidikan ini, akhirnya PPSMI di istihar masuh, dan kini semua murid-murid tahun 1 balik ke asal, dengan dasar KSSR ( Kurikulum Standard Sekolah Rendah ) bermatlamatkan pengkhususan keapda Memperkasan Bahasa Melayu ( MBM ) dan Program Memperkukuhkan Bahasa Inggeris ( MBI ).

Dari segi kepentingan subjek juga ditukar ke Matapelajarn Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif. Mata pelajaran penting seperti pengajaran Matematik dari 210minit seminggu ke 180minit, Sains dari 90minit ke 60minit, muzik dari 60minit ke 30minit. Pelaksanaan dasar ini memperlihatkan di mana Matematik dan Sains sudah tidak diberikan keutamaan.

Yang jadi masalah di peringkat pelaksanaan ia itu di sekolah, dimana penambahan waktu Pengarah Bahasa Inggeris dari 240 minit ke 300 minit, sedangkan tenaga pengajarnya pula tidak di tambah. kalau diambil contoh, sekolah yang ada 4 kelas tahun 1 sudah ada 1200 minti untuk pengajaran Bahasa Inggeris. Mengikut perkiraan sekolah perlu menyediakan paling minima 2 orang guru ofsyen Bahasa Inggeris, kalau ini tidak program Memperkukuhan Bahasa Inggeris ini hanya akan tinggal kenangan saja.

Faktor ini juga jelas pihak kementerian tidak membuat kajian dan selidikan untuk pelaksanaan Bahasa Inggeris dan kemampuan tenaga pengajarnya.

Siapa pula yang akan jadi mangsa selepas ini?

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA