Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, November 29, 2009

GURU - MANAGE YOURSELF 3 - BE COOL

Peranan dan tanggongjawab sebagai seorang pendidik memang bukan senang, jawatan pendidik memang sukar untuk dilaksanakan, semua apa yang dibuat, dilakukan, gaya hidup, gaya tutur kata, kata-kata yang digunakan hatta semua tingkah laku akan menjadi contoh dan bahan ikutan oleh murid dan pelajar, kadang kala menjadi bahan bualan oleh masyarakat.

Sebab itu apabila pihak kementerian melarang pelajar merokok, dan menjadikan kawasan sekolah sebagai kawasan larangan merokok, apakah dapat dilaksanakan dengan baik oleh guru-guru yang sentiasa ketagih dengan rokok?

Lagi satu sikap serta dan perangai yang wajib ada pada seorang guru ialah menjauhkah diri dari sikap " pemarah ". Marah adalah sifat semula jagi manusia, tapi jika kita sentiasa di kawal oleh marah, marah boleh mengganggu daya berfikir seseorang itu juga meningkatkan aras stress kita. Kesan dari sentiasa bersikap MARAH murid / masyarakat akan hilang respect kepada kita, sebaliknya jika sentiasa sabar, bertenang mereka akan lebih bekeyakinan kepada kita.

Guru harus tahu masa bila untuk kita marah, marah apakala keadaan memerlukan, sebagai contoh, jika seorang murid tidak menyiapkan kerja yang diamanahkan, selalu ponteng sekolah, mengganggu dan mengacau kawan yang lain, itu pun marah yang memberikan bimbingan dan pengajaran.

" Calmness is reflected in a calm, soothing voice. Talk slowly and listen well when the other party is talking "

Dicadangkan beberapa cara untuk mengatasi serta tindakan perlu diambil dalam keadaan kita marah.

1- tinggalkan keadaan sementera.
2- ambil masa 2 atau 3 minit bersendirian untuk bertenang.
3- tarik nafas sampai terasa sedikit lega dan selesa
4- datang semula dan bertindak dengan " approach " yang berlainan tapi masalah yang sama
5- elakan dari hilang sabar, jika pendekatan kedua juga gagal cuba ulang balik beberapa perkara yang dinyatakan di atas tadi.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA