Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Tuesday, May 3, 2016

1MDB - SEMAKIN LAMA SEMAKIN MERUNCING...




Satu lagi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) didakwa memberi pinjaman RM2 bilion kepada syarikat bermasalah 1Malaysia Development Berhad (1MDB).


Pinjaman itu masih belum dibayar balik dan memberi kesan kepada aliran tunai Amanah Raya Berhad (ARB).


Memetik "maklumat sulit" daripada "sumber dalaman", ARB mengeluarkan RM2 bilion kepada 1MDB selepas Ahli Parlimen Kepala Batas Barisan Nasional Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dilantik pengerusi pemegang amanah syarikat pada 1 Januari tahun lepas.

Pinjaman itu di dakwa berkadar faedah tahunan sebanyak 4%, dimeterai melalui "bil IOU" yang dikeluarkan oleh ARB.

Tindakan itu menjejaskan aliran tunai ARB kerana aset bersih syarikat itu sebelum pinjaman dikeluarkan berjumlah RM7.5 bilion, yang mana 35% atau RM2.6 bilion adalah wang tunai.
Selebihnya, adalah hartanah yang merupakan 20% daripada aset bersih ARB, bon dan pendapatan tetap (30%), saham (10%) dan aset lain (5%).


"Pinjaman RM2 bilion kepada 1MDB itu adalah daripada aset tunai ARB sebanyak RM2.6 bilion, menyebabkan syarikat itu menghadapi masalah aliran tunai yang besar.


"Ini memaksa ARB menjual sebahagian besar daripada bon dan hartanah REIT untuk mengekalkan rizab tunai manakala nilai bon hanya sebanyak 5% daripada jumlah aset," 
Juga difahami bekas eksekutif atasan ARB, bekas pengerusi Datuk Dusuki Ahmad dan bekas pengarah pengurus Datuk Ahmad Rodzi Pawanteh, "dipaksa" meninggalkan syarikat itu kerana enggan melanjutkan pinjaman kepada 1MDB dan pinjaman itu hanya diluluskan selepas Reezal Merican menyertai ARB.


Penjelasan daripada Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak mengenai perkara itu diperlukan, terutamanya memandangkan keadaan kewangan 1MDB yang tidak stabil.
Pihak polis dan Jabatan Audit Negara di gesa menyiasat perkara itu sebagaimana kerana di syaki terdapat unsur jenayah pecah amanah.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA