Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Thursday, November 9, 2017

BENARKAH 1.04B - UTK ELAK BANJIR DI PULAU PINANG


 Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Wan Junaidi Tuanku Jaafar, dalam jawapan bertulis kepada Lim Guan Eng (DAP-Bagan), berkata Kerajaan persekutuan membelanjakan RM1.04 bilion daripada jumlah RM2.57 bilion yang diperuntukkan untuk projek tebatan banjir di Pulau Pinang, Dewan Rakyat diberitahu.~ sumber

Sebelum ini Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Pulau Pinang, Datuk Seri Zainal Abidin Osman. yang juga merupakan pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Zainal Abidin mengkritik kerajaan negeri kerana banjir masih berlaku walaupun kerajaan pusat membelanjakan  RM2 bilion untuk 10 projek tebatan banjir.

Mana satu yang benar ni??

 Menteri kata dah belanjakan RM1.04 bilion, tetapi Pengerusi Tindakan Persekutuan Pulau Pinang kata dah belanja RM2 bilion! Kah! Kah! Kah! Masing-masing menggelabah sampai tak tahu angka sebenar!

Dua-dua orang tu mohong saja kerjanya!

 Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Trafik Dan Tebatan Banjir, Chow Kon Yeow menyangkal dakwaan kononnya Kerajaan Persekutuan telah membelanjakan sebanyak RM2.6 bilion bagi projek tebatan banjir di Pulau Pinang.

Menurutnya  hanya RM443 juta daripada RM2.6 bilion sahaja yang dibelanjakan.

 “Sebenarnya RM2.6 billion adalah nilai projek-projek yang dipohon oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Pulau Pinang tetapi peruntukan asal ini telah dipinda dan jumlah sebenarnya dibelanjakan adalah cuma RM443 juta sahaja,” katanya 

 Kenyataan ini dibuat ekoran dakwaan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Haji Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar dan Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Datuk Seri Zainal Abidin bin Osman.

 Mereka dilaporkan berkata bahawa kerajaan persekutuan telah melaksanakan projek tebatan banjir sebanyak RM2.6 bilion di Pulau Pinang dalam tempoh Rancangan Malaysia (RMK) ke-9 hingga ke-11 (2006 hingga 2020).

“Daripada kenyataan Menteri dan juga Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan , jelasnya Kerajaan Persekutuan mempunyai peranan yang besar dalam melaksanakan projek-projek tebatan banjir,” kata beliau.

 Beliau berkata, Kerajaan Negeri berhak menuntut supaya Kerajaan Persekutuan menunaikan kewajipan untuk menangani masalah banjir di Negeri Pulau Pinang.

“Sekiranya projek-projek yang dilaksanakan seperti dirancangkan dengan peruntukan yang asal, adalah dipercayai lebih banyak kawasan hotspot dapat dibebaskan daripada masalah banjir kilat,” katanya lagi.

Inilah punca sebenar masalah banjir di Negeri Pulau Pinang - Kerajaan Persekutuan gagal menunaikan komitmen mereka.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA