Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Wednesday, November 1, 2017

BAJET TERBAIK ANTARA YANG TERBAIK.....SIAPA UNTUNG..



Najib mengumumkan peruntukan RM280 bilion dalam Bajet 2018, yang merupakan belanjawan terakhir sebelum pilihan raya umum yang harus dipanggil dalam 10 bulan akan datang. 



najib-razak-bajet-2018-malaysia-1KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan peruntukan berjumlah RM280 bilion dalam Bajet 2018, yang merupakan belanjawan terakhir sebelum pilihan raya umum yang harus dipanggil dalam 10 bulan akan datang. 



Najib menurunkan cukai meliputi berjuta-juta rakyat Malaysia dan meningkatkan bantuan sosial ketika beliau memberi penilaian baik mengenai ekonomi. Pada masa yang sama, mereka yang mengharapkan pemotongan cukai korporat kekal kecewa dan beberapa syarikat konsesi tol mendapati jumlah lebuh raya kendalian mereka semakin mengecil. Berikut senarai pihak yang untung dan pihak yang rugi: 



Pihak yang untung 



Pembayar cukai berpendapatan sederhana 



Najib mengumumkan pemotongan cukai pendapatan peribadi sebanyak 2 mata peratusan bagi mereka yang berpendapatan antara RM20,000 dan RM70,000 setahun. Beliau berkata ia akan memberi manfaat kepada 2.3 juta pembayar cukai, termasuk 261,000 orang yang tidak perlu membayar levi, dan meningkatkan pendapatan boleh guna sebanyak RM1,000.



Penjawat awam 



Penjawat awam seramai 1.6 juta orang akan mendapat bonus RM1,500 dalam 2 bayaran sementara pesara kerajaan akan mendapat separuh daripada jumlah itu. Najib juga memperkenalkan lebih banyak jam yang fleksibel dan meningkatkan manfaat perubatan dan pendidikan yang berkaitan. Pekerja-pekerja syarikat berkaitan kerajaan juga akan mendapat manfaat apabila perdana menteri mengumumkan organisasi akan meningkatkan program perkongsian keuntungan dan memperkenalkan manfaat seperti menggantikan elaun cuti untuk tunai. 



Ekonomi pertanian 



Najib memberi manfaat kira-kira RM6.5 bilion untuk petani, nelayan, pekebun kecil dan penoreh getah. Pengundi dari sektor pertanian mempunyai pemberat yang lebih tinggi daripada kerja mereka, yang menyumbang kepada kurang daripada satu per sepuluh keluaran domestik kasar. Peruntukan-peruntukan termasuk wang untuk baja, sistem pengairan dan program penanaman semula. 



Kapal terbang, kapal dan pelantar minyak Import pesawat, 



kapal dan pelantar minyak adalah antara barangan yang akan diberi pelepasan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6% mulai tahun depan. Operator pelayaran juga akan mendapat pelepasan daripada membayar cukai ke atas pengendalian perkhidmatan oleh pengendali pelabuhan selama beberapa tahun. 



Peminjam kalangan pelajar 



Setelah memberi amaran kepada peminjam pinjaman pengajian 3 tahun lalu tentang risiko pinjaman yang tidak dijelaskan, perdana menteri menjangkaui mereka lagi untuk menyelesaikan hutang mereka. 



Najib berusaha untuk memikat pengundi muda dengan diskaun ke atas pinjaman pelajar yang cemerlang dan memberi mereka lebih banyak masa untuk kekal layak untuk pengurangan tersebut. Bagi mereka yang baru saja menamatkan pengajian mereka, mereka akan mempunyai tempoh tangguh yang lebih lama sebelum perlu membuat pembayaran. 



Pihak beruntung yang lain



Modal teroka: Pelaburan minimum dalam syarikat teroka akan dikurangkan kepada 50% daripada 70%, sementara insentif cukai akan diperluaskan. 



Wanita hamil: Mereka yang berada dalam perkhidmatan awam boleh pulang dari kerja satu jam lebih awal apabila mereka melepasi tempoh hamil bulan kelima. Bagi sektor swasta, kerajaan mencadangkan cuti bersalin 90 hari yang sepadan dengan apa yang ada di sektor awam. 



Peminat buku komik: Mereka juga boleh bergembira kerana GST sifar ke atas bahan bacaan, meliputi semua majalah, komik, jurnal dan terbitan berkala mulai 1 Januari. 



Pihak yang rugi 



Syarikat-syarikat Belanjawan ini memberi tumpuan kepada peningkatan pendapatan boleh guna untuk pengguna tetapi syarikat yang ingin pemotongan cukai selepas bertahun-tahun kenaikan kos kecewa. Pengilang khususnya bergelut dengan kos perbelanjaan operasi yang lebih tinggi hasil ekoran pelaksanaan upah minimum dan penghapusan subsidi tenaga. 



Pengendali tol 



Koleksi tol di lebuh raya tertentu di negeri pembangkang Selangor, serta negeri-negeri yang menjadi medan pertempuran Kedah dan Johor akan dimansuhkan. Seorang pengendali tol berkata mereka sedang menunggu “butiran lanjut” daripada kerajaan sebelum mengulas mengenai kehilangan dalam koleksi. 



Pembangkang? 



Pertarungan untuk menarik undi terus menjadi tugas sukar bagi barisan pembangkang dengan kekurangan akses kepada sumber-sumber yang Najib dan sekutunya ada. Belanjawan mesra pilihan raya mungkin menjadi faktor perubahan di kalangan pengundi yang sedang bertarung menghadapi kos hidup yang lebih tinggi meskipun mereka menyalahkan kerajaan bagi kenaikan itu. at 10/28/2017 10:54:00 PTG 


No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA