Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Friday, September 15, 2017

NAJIB - KWSP PEMBANGUNAN DI AS




KWSP milik pekerja, bukan untuk ekonomi AS Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia tidak dapat memahami hakikat bahawa dana hampir RM17 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan dilaburkan di Amerika Syarikat (AS) untuk membantu Presiden Amerika Syarikat untuk mengukuhkan ekonomi negara itu. 



Adakah AS sebagai kuasa besar dan ekonomi terbesar di dunia amat memerlukan simpanan persaraan pekerja Malaysia untuk mengukuhkan ekonomi sendiri? 



Kami memandang berat langkah kerajaan Malaysia memberi komitmen untuk melabur AS$4 (RM16.8 bilion) daripada dana KWSP untuk mengukuhkan ekonomi Amerika Syarikat.



Komitmen ini tidak menggambarkan pendekatan positif di pihak kerajaan apabila ia mempertaruhkan dana pekerja untuk mengukuhkan ekonomi kuasa besar terutamanya apabila terdapat keperluan untuk mengukuhkan ekonomi negara kita sendiri, sekurang-kurangnya untuk menjayakan Wawasan 2020. 



Dalam iklim ekonomi global, kita tidak menolak atau mempertikaikan kerajaan memasuki pakatan perdagangan antarabangsa, tetapi sebelum bertindak begitu, kerajaan tidak boleh mengabaikan keutamaannya terhadap rakyatnya sendiri, terutama kebajikan pekerja dan menguruskan wang yang dimiliki oleh pekerja. 



KWSP milik pekerja dan ia harus dilaburkan untuk meningkatkan kebajikan pekerja agar tidak melabur dalam pasaran ekuiti AS untuk membantu infrastruktur dan pembangunan semula AS. 



Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia telah bercakap dan menulis secara peribadi kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib agar KWSP membayar dividen lebih baik bagi tahun 2016 iaitu dengan membayar kekurangan dividen sebanyak 0.7% KWSP. 



Permintaan ini dibuat kepada Perdana Menteri pada bulan Februari lalu dengan mengambil kira pendapatan tertinggi yang diperolehi oleh KWSP bagi tahun kewangan 2016 sejak kewujudannya dan untuk memastikan dana yang munasabah terkumpul dalam akaun pekerja individu yang merupakan satu-satunya perlindungan sosial pekerja untuk persaraannya. 



Sayangnya, kami belum menerima respons kepada permintaan ini tetapi difahamkan daripada akhbar dan media sosial mengenai pelaburan wang pekerja Malaysia untuk mengukuhkan ekonomi AS. 



Oleh itu adalah kewajipan moral bagi kerajaan untuk mengkaji semula dan menjelaskan kepada Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia berkenaan dengan perjanjian ini dengan AS walaupun ia sepatutnya dilakukan sebelum komitmen diberikan kepada presiden AS. 



~ sumber J SOLOMON merupakan setiausaha agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia. 

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA