Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, July 24, 2017

ARE INDIAN MUSLIM....BUMIPUTRA?


Abdul-Aziz-Bari_india-muslim_600
PETALING JAYA: Pakar perlembagaan Prof Abdul Aziz Bari berkata pengumuman Datuk Seri Najib Razak mengkaji rayuan masyarakat India Muslim yang mahu diiktiraf sebagai Bumiputera menunjukkan “kejahilan” mengenai Perlembagaan Persekutuan.
Aziz berkata perlembagaan mentakrifkan seorang Melayu sebagai sesiapa sahaja yang beragama Islam, berbahasa Melayu secara lazim dan mengamalkan budaya Melayu.
Oleh itu, katanya, perlembagaan jelas mengenai status India Muslim sebagai Melayu dan soal status Bumiputera tidak timbul.
“Perkara 153 jelas mengenai kedudukan khas orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak, dan kepentingan sah masyarakat lain,” kata ahli akademik itu yang menyertai DAP 2 tahun lalu, kepada FMT.
Katanya, perkara itu perlu dibaca bersama takrif Melayu menurut Perkara 160.
“Ini bermakna seseorang yang beragama Islam, berbahasa Melayu secara lazim dan mengamalkan budaya Melayu adalah Melayu, tidak kira sama ada mereka India Muslim atau Cina mualaf.
“Maka melalui pengumumannya itu, Najib secara tidak langsung mengakui Umno gagal melindungi hak India Muslim, yang mengikut takrif perlembagaan, adalah Melayu dan berhak mendapat hak Melayu.”
Aziz berkata istilah “Bumiputera” tidak wujud dalam perlembagaan dan digunakan Umno selepas 1970 untuk tujuan Dasar Ekonomi Baru (DEB).
Menurutnya, perlembangan tidak pernah menyebut mengenai hak istimewa Bumiputera kerana ia hanya merujuk secara khusus hak istimewa orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak.
Semalam, sejarawan Prof Khoo Kay Kim berkata India Muslim tidak boleh dianggap Bumiputera walaupun boleh dikategorikan sebagai Melayu.
Khoo memberitahu FMT, istilah “Bumiputera” dicipta pada 1963 untuk merujuk kepada pribumi Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu, dan sebelum itu orang Melayu di Tanah Melayu hanya dikenali sebagai Melayu.
“Jadi, sementara kerajaan tidak dapat memberikan status Bumiputera kepada India Muslim, ia boleh berikan status Melayu jika mereka mahu,” kata Khoo.
Beberapa pemimpin masyarakat India Muslim sejak sekian lama mendesak pengiktirafan sebagai Bumiputera. Malah Peranakan Cina di Melaka juga mahukan pengiktirafan itu.
Baru-baru ini, Najib ketika hadir majlis Hari Raya anjuran Pertubuhan India Muslim Malaysia (Permim) berkata kerajaan akan mengkaji tuntutan golongan itu diwartakan sebagai Bumiputera.
Di majlis itu, Presiden Permim Dhajudeen Shahul Hameed mengemukakan 3 tuntutan, iaitu mewartakan India Muslim sebagai Bumiputera, memperuntukkan tanah untuk pusat komuniti India Muslim di Kuala Lumpur atau Putrajaya, dan melantik pegawai khas di Jabatan Perdana Menteri untuk menguruskan hak ehwal masyarakat itu.

india-muslim-2

Najib  dan rombongan Indian Mulim

1 comment:

  1. tapi orang India Muslim majoriti tidak ikut kebudayaan melayu tak cakap melayu dan kebanyakan mereka anti melayu.
    dirumah bahasa Tamil.

    kecuali mereka yg ibu bapa mereka kawin dgn org melayu.
    mereka ini ikut budaya melayu 100%.

    harap yab datok najib dan pihak kerajaan ambil perhatian.
    majoriti mereka ini anti melayu.benci cakap melayu.
    sangat susah bagi mereka beli atau makan dikedai melayu kecuali terpaksa.
    percakapan mereka banyak menghina melayu.

    begitu juga org Pakistan di Malaysia kebanyakan anti melayu kecuali ibu bapa mereka yg kawin dgn org melayu.

    sedangkan mereka di india pakistan ini kebanyakan merempat datang sini atas ihsan org melayu jadi kaya buat perangai jahat.

    ini bukan tuduhan rasis.ini adalah kenyataan.
    harap ambil perhatian.

    ReplyDelete


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA